wtorek, 21 lipca 2009

Opodatkowanie zysków z funduszy

O opodatkowaniu zysków z funduszy wspominałem już w poście nt. funduszy parasolowych. Oszacowałem wtedy, że odroczenie podatku belki jest korzystne, zwłaszcza przy kilku konwersjach rocznie i wieloletnim okresie inwestycji.

Przeglądałem ostatnio prospekty emisyjne funduszy natykając się na fragmenty dotyczące opodatkowania oraz kolejności odkupywania jednostek. W zależności od ustaleń w danym TFI może się to odbywać jedną z trzech metod ustalania kolejności odkupywania jednostek:
  • FIFO - First In First Out - Pierwsze weszły, pierwszy wyszły - najpierw odkupywane są jednostki kupione najwcześniej - generalnie metoda jest najmniej korzystna dla zyskującego klienta TFI
  • LIFO - Last In First Out - Ostanie weszły, pierwsze wyszły - tym razem TFI odkupuje jednostki w kolejności od najnowszych do najstarszych - tu już podatek będzie niższy
  • HIFO - Highest In First Out - Najwyżej weszły, pierwszy wyszły - co oznacza, że zawsze jako pierwsze zostaną odkupione te jednostki, które zostały kupione najdrożej (po najwyższej cenie) - wtedy też będzie niższy podatek
Aby dowiedzieć się jaki rodzaj obliczania podatku od umarzanych jednostek stosuje konkretne TFI wystarczy przejrzeć prospekt emisyjny. Nie trzeba nawet czytać całości, wystarczy przeszukać plik PDF. Osobiście sprawdziłem tylko prospekty Legg Masona i Skarbca - na dzień dzisiejszy obydwa stosują HIFO. W tym temacie nic nigdy nie jest pewne, wszystko może się przecież zmieniać.

A teraz przyjrzałem się jaka jest dla mnie przydatność tych informacji. Dobrze jest wiedzieć jak to działa itd, ale... Znowu ale... To wszystko ma zastosowanie tylko wtedy, gdy ktoś chce się pozbyć tylko części jednostek z danego rejestru. A co jeśli ktoś sprzedawał (lub konwertował) całość rejestru - tu już żadne sztuczki nie mają zastosowania, w końcu jak wszystko to wszystko, czyli nie można zdefiniować kolejności...

Te informacje mimo wszystko warto znać. Przykładowo, jeśli ktoś trzyma swój fundusz awaryjny (tak, cały czas go powiększam, na zwykłym koncie oszczędnościowym; jeśli jeszcze nie masz funduszu awaryjnego, to koniecznie przeczytaj mój archiwalny wpis i zacznij go budować), w funduszach rynku pieniężnego, albo oszczędza lub inwestuje na jakieś długoterminowe cele właśnie w funduszach, to na pewno jeśli będzie wyzbywał się jednostek, to nie będą to wszystkie, tylko określona ilość, więc wtedy lepiej, by umarzane były w korzystniejszej dla niego kolejności.

(Ostatnim czasem mniej czasu spędziłem nad blogiem, czas jednak znów trochę choćby minimalnie nad nim podłubać. Np. zauważyłem wreszcie. idealnie czarna czcionka jest lepsza od domyślnej brązowej, ajustowanie, rzeczywiście zwiększa przejrzystość tekstu. Jakby ktoś miał jakieś pomocne lub krytyczne uwagi to chętnie się do nich zastosuję. :) )

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz